Punca Warga Emas Kurang Zat Makanan

Written By Unknown on Sunday 12 October 2014 | 10/12/2014 10:55:00 pm

Mengapa Warga Emas dikatakan mengalami masalah kekurangan zat makanan. Antara faktor yang mengakibatkan ini berlaku adalah:-


  • deria rasa dan bau yang kurang sensitif bermula pada usia 60 tahun  mengakibatkan warga emas kerap tidak berselera untuk makan. Kajian mengatakan apabila deria rasa dan bau menurun, ia menganggu proses metabolik seperti penghasilan air liur, asid gastrik, insulin dan lain-lain.Xerostomia iaitu mulut menjadi kering akibat kurang penghasilan air liur dan ini juga menggangu pengambilan makanan mereka. Warga emas yang mengalami Xerostomia mengalami kesukaran mengunyah dan menelan.
  • umur yang meningkat, pencernaan dan penyerapan laktos akan terganggu di sebabkan usus yang sudah berumur dan penghasilan laktos yang semakin berkurangan dan ini mengakibatkan mereka mudah mendapat osteoporosis, dan sering mengalami sembelit.
  • faktor ekonomi juga salah satu faktor mempengaruhi status pemakanan warga emas. Kekangan kewangan menyebabkan mereka sukar mendapat makanan yang seimbang dan mengandungi sumber nutrien yang di perlukan.
  • tahap imuniti warga emas yang berkurangan bila usia meningkat, menyebabkan mereka senang mendapat penyakit dan mereka kerap mengalami tekanan dan menyebabkan mereka kurang selera makan, kurang bertenaga dan merasa murung.


Pemakanan yang seimbang itu penting bagi memenuhi keperluan Karbohidrat, protein, lemak, vitamin serta mineral. Itu semua dapat di salurkan kepada warga emas tanpa perlu mengunyah dengan mengambil Meals Shakes.

Sesiapa yang berhajat untuk belikan ibuayah atau pun Datuk dan Nenek boleh contact saya.

Royanty Baruddin
HP 013-3413974
FB Pages: Triple A Vitamin Shop
FB Personal : Royanty Baruddin

4 comments:

  1. Mealshake memang sesuai dengan warga emas

    ReplyDelete
  2. semua peringakat umur boleh minum

    ReplyDelete
  3. Betul ... Meals Shake sesuai untuk semua peringkat umur

    ReplyDelete

Powered by Blogger.